COVID-19

Vanaf woensdag 28 april mogen alle winkels weer klanten ontvangen zonder winkelafspraak. Voor niet-essentiële winkels gelden wel voorwaarden. Ook warenmarkten mogen volledig open op 1,5 meter.

Regels voor winkeliers

  • Niet-essentiële winkels mogen maximaal 1 klant per 25 m2 ontvangen.
  • Er mogen in elk geval 2 klanten per verdieping worden ontvangen, ongeacht de grootte van de winkel. Kinderen t/m 12 jaar worden niet meegeteld.
  • Een hulpbehoevende en ondersteuner tellen samen als 1 klant.
  • De klant komt alleen.
  • Betalen gebeurt zoveel mogelijk contactloos.
  • De niet-essentiële winkels mogen open zijn tussen 06.00 uur en 20.00 uur.
  • De essentiële winkels volgen de reguliere openingstijden.
  • De klant winkelt alleen als hij of zij klachtenvrij is.
  • Tijdens het winkelen houdt de bezoeker 1,5 meter afstand van anderen en draagt een mondkapje.
  • In de winkel mag slechts de hoognodige bezetting aanwezig zijn.

Telt het personeel ook mee bij het maximaal aantal personen?

Het personeel valt hierbuiten.

Wachtrijen buiten de winkel

De klant winkelt zo veel mogelijk alleen, dat scheelt in de drukte. Door winkeliers en gemeenten worden op lokaal niveau afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de drukte. Deze afspraken zijn aanvullend op de landelijke afspraken die met de sector zijn gemaakt.

Servicepunten of winkels voor postpakketten en producten voor onderhoud/reparatie Het brengen en afhalen van postpakketten en brengen en halen van producten voor onderhoud en reparatie vindt plaats los van het maximaal aantal personen per winkel. De winkelier moet wel een duidelijke bewegwijzering aanbrengen. Als de klant naast het brengen en afhalen van postpakketten/producten ook spullen wil kopen, dan valt deze klant onder het maximaal aantal toegestane klanten in de winkel.

Gevaccineerde klanten

Voor klanten die zijn gevaccineerd geldt dat het dragen van een mondkapje verplicht blijft. Iemand die is gevaccineerd kan het virus alsnog overbrengen.

‘Sobere uitstraling’

De winkel houdt een sobere uitstraling. Een sobere uitstraling betekent dat bij de winkeldeur geen aanleiding is om langer te blijven dan nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van consumpties, het testen van producten of het laten horen van muziek.

Het is de bedoeling om de drukte in de winkelstraten zoveel mogelijk te beperken. Er worden dan bijvoorbeeld ook geen acties en evenementen georganiseerd die er voor kunnen zorgen dat er veel bezoekers tegelijkertijd op 1 bepaalde plek binnen of buiten aanwezig zijn.

1,5 meter afstand houden in uw winkel

U zorgt ervoor dat u en uw klanten 1,5 meter afstand kunnen houden tot elkaar. Bijvoorbeeld door een maximaal aantal klanten in uw winkel toe te laten.

Karretjes en mandjes schoonmaken Heeft u een supermarkt of een winkel voor levensmiddelen (eten en drinken)? Dan besteedt u extra aandacht aan goede hygiëne in de winkel. U maakt bijvoorbeeld winkelwagens, mandjes, scanners en pinautomaten regelmatig schoon. U mag zelf bepalen of u als service aan de klant een karretje of mandje schoonmaakt na gebruik. Of dat de klant dit zelf moet doen.

Drukte in de winkel

Wordt het te druk in uw winkel? U mag uw klanten vragen te wachten of later terug te komen. Ook mag u klanten weigeren als zij zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld als uw klanten geen mondkapje dragen.